Sverige registrerer et fald på 15 % i annonceudgifter for hasardspil i 2022


Spørgsmålet om offentlig reklame for hasardspil er i øjeblikket et kontroversielt emne verden over. Med regeringer, der ønsker at tackle løbsk problemspil, er disse markedsføringstaktikker kommet under skarp kritik på det seneste. Men spiloperatører og offentlige medier har argumenteret for, at et forbud mod spilannoncer kan reducere finansieringen af vigtige tjenester som sport og sundhedspleje.
I Sverige var spilindustrien heldige at undgå et dagtidsforbud i 2022. Denne beslutning har vist sig lige efter Den svenske spillemyndighed (Spelinspektionen) sagde, at landet registrerede den laveste hasardspilannoncering siden 2018.
Ifølge myndigheden investerede regulerede spiloperatører i Sverige 3,4 milliarder SEK (280 millioner euro) i reklameaktiviteter i 2022. Dette repræsenterer bruttoannonceringsudgifterne på traditionelle mediekanaler som tv og radio.
Det er værd at bemærke, at annonceudgifterne i 2022 er mindre end halvdelen af de 7,3 milliarder SEK (620 millioner euro), der blev rapporteret i 2018, da Sverige relancerede sit spilmarked. Dette var efter, at landet begyndte at udstede nye licenser i henhold til 2018 Gaming Act.
I 2018/2019 kom spilsektoren under skarpt lup, med anklager om omfattende fra de lokale medier. Ardalan Shekarabi, en tidligere minister for social sikring, blev derefter bedt af regeringen om at føre tilsyn med formuleringen af spillemarkedspolitikken, før han anbefalede en annoncegennemgang som en del af "Gaming Market Inquiry".
Den seneste statistik fra Spelinspektionen viser, at siden 2018 er udgifterne til spilannoncering på konventionelle medier som tv, radio og printtjenester faldet årligt. Oprindeligt blev spilannoncer fra sportsvæddemål og kasinooperatører kritiseret af organisationer og politikere, og betegnede dem som de mest risikable spilprodukter.
Den seneste rapport afslører en retfærdig fordeling af hasardspilannonceudgifter på tværs af alle sektorer. Nedenfor kan du se, hvordan den brede offentlighed forbrugte hasardspilannoncerne:
- Lotterioperatører - 26
- Sportsvæddemål - 28 %
- Sportsbooks uden hestevæddeløb -28 %
- Hestevæddeløb - 12%
- Bingo - 4 %
- Bløde spil - 4 %
Men Sverige er ikke ene om at få reduceret spilannoncer. I Australien foreslog en parlamentarisk undersøgelsesrapport et etapevis forbud på mindre end 3 år. Det samme scenarie er i gang i Det Forenede Kongerige, hvor Chelsea, et tophold i Premier League, trækker sig ud af en trøje-sponsoraftale med et lokalt reguleret væddemålsfirma.
Relaterede nyheder
