Finlands nationale politistyrelse skal nøje overvåge reklame for hasardspil


Da World Rally Championship (WRC)-begivenheden og dens sidebegivenheder begynder i Finland, har den nationale politistyrelse nøje overvåget spillemarkedet. Bestyrelsen mener, at nogle udbydere af spiltjenester uden for Finlands system kan forsøge at bruge begivenheden til markedsføringsformål.
Rigspolitiet har allerede underrettet stævnearrangører om tilsynsindsatsen og bedt dem om at udsende de relevante oplysninger til holdene, chaufførerne og sidebegivenhedsarrangørerne. Politiet har sagt, at de vil holde øje med eventuel reklame for hasardspil under begivenheden.
Finland er et af de få europæiske lande at åbne dørene for regulerede live casino sider og sportsbøger. Som det ser ud, er gambling en statskontrolleret affære, hvor Veikkaus Oy har den eneste licens til at tilbyde og promovere spiltjenester. Hovedmålet med dette system er at undgå spilrelateret misbrug og kriminelle aktiviteter.
Det vil dog snart ændre sig, efter at regeringen i juni meddelte, at den kunne afslutte monopolet inden 2026. Den nye licensmodel vil bl.a sportsvæddemål og kasinospil.
Ifølge Johanna Syväterä, seniorrådgiver National Police Board, må alt reklamemateriale for spil, herunder logoer, der overtræder den finske lotterilov ikke være synligt for offentligheden under arrangementet.
Hun tilføjede:
"Forsøg på at markedsføre mærkerne fra internationale gambling-tjenesteudbydere og deres spil kan forekomme under arrangementet i form af logoer trykt på markedsføringsmateriale. Desuden kan markedsføring forekomme langs rallyruten, på konkurrenternes tøj og fanmerchandise, på video skærme og lyspaneler, i baggrundsskærmene til interviews og brochurer, klistermærker og andre giveaways."
Syväterä udtalte, at sponsorater er særligt tiltalende for de fleste udbydere af spiltjenester, fordi de fleste annoncer retter sig mod en defineret målgruppe, hvis interesseniveau for spil kan være over gennemsnittet.
Enhver, der findes skyldig i overtrædelse af lotteriloven, pålægges en administrativ bøde fra nævnet. Den administrative bøde for en virksomhed er €10.000 til €5.000.000, hvorimod en person kan betale €500 til €40.000.
"Det primære formål med skærpet tilsyn er at forhindre ulovlig markedsføring effektivt på forhånd. Vi håber, at det vil være tilstrækkeligt at informere arrangementsdeltagerne på forhånd som en forebyggende foranstaltning, så der ikke sker ulovlig markedsføring ved arrangementet. Hvis dette af en eller anden grund ikke er tilfældet. sagen er vi parate til at handle hurtigt på dette," kommenterede Syväterä.
Relaterede nyheder
